Lärkfalken 9

arkitektskiss på huset som byggs på Lärkfalken 9.

På fastigheten Lärkfalken 9 bygger Grästorps Fastigheter AB nya trygghetslägenheter. Byggnationen startar preliminärt efter sommaren 2024 och lägenheterna beräknas vara inflyttningsklara i december 2025.

På Lärkfalken byggs 28 trygghetslägenheter, en gemensamhetslokal och ett multirum. Till projektet finns även fjorton parkeringsplatser varav fyra är laddplatser för elbilar. Det kommer också finnas ett gemensamt miljörum för avfallssortering och ett utvändigt cykelrum i anslutning till miljörummet. Lägenheterna har inglasade balkonger, och de på bottenplan har egen uteplats.

Den gemensamma utemiljön kommer att bestå av två uteplatser samt boulebana och tillhörande planteringar.

Projektet kommer även att genomföras för att certifieras i enlighet med Miljöbyggnad Silver, detta innebär att det ställts högre krav än på ett normalt projekt eller vanlig byggstandard. Stort fokus kommer att ligga på materialval, inomhusmiljö och energieffektivitet.

Ställ dig i bostadskö

Från måndag den 10 juni finns det möjlighet att ställa sig i kö till trygghetslägenheterna på Lärkfalken via kommunens självserviceportal.

För lägenheterna på Lärkfalken anmäler man intresse och står i kö för både 1:or, 2:or och 3:or. Du får veta vad som finns tillgängligt när du blir kontaktad.

Står du redan i kö till trygghetslägenhet i Grästorp men vill köa för lägenhet på Lärkfalken också? Då ska du göra ytterligare en anmälan via självservice.

Observera att tjänsten kräver BankID. Saknar du BankID eller behöver du hjälp? Kontakta vår boendesamordnare på telefon 0514-582 37.

Mer information om Lärkfalken 9

Gemensamhetslokal

I huset kommer en gemensamhetslokal att finnas, där boende i huset kan umgås. Möjligheter till matlagning m.m. finns i lokalen samt utgång till gemensam uteplats i söderläge. Personal kopplad till boendet kommer att anordna aktiviteter i lokalen för att främja samvaro, hobby, rekreation, gemenskap och trygghet.

Multirum

Multirummet är planerat att kunna användas som tillfälligt kontor för personal, men även för eventuella tillfälliga tjänster såsom fotvård etc. Planer finns även för att kunna nyttja detta rum som övernattningslägenhet för besökande till hyresgästerna i boendet.

Lägenhetssammanställning och ritningar

På Lärkfalken 9 kommer det att byggas:

• 6 st lägenheter 1 rum och kök ca 42m²
  • 16 st lägenheter 2 rum och kök ca 60m²
  • 6 st lägenheter 3 rum och kök ca 70m²

Här nedan kan du se planlösningarna som pdf:

Ytskikt och utrustning i lägenheterna

Ytskikt golv

• Entré hall, klinkers
  • Badrum, kakel och klinker
  • Övriga utrymmen, Ekparkett

Ytskikt väggar

• Målade

Utrustning Badrum

• Elektrisk golvvärme
  • Elektrisk handukstork
  • Tvättmaskin
  • Torktumlare
  • Badrumsskåp med spegel och LED-belysning och eluttag
  • Stödhandtag dusch
  • Arbetsbänk
  • Väggskåp

Utrustning kök

• Spishäll induktion
  • Ugn och micro, inbyggnadsmodell
  • Diskmaskin
  • Kyl- och frysskåp

• Säkerhetsdörr med tittöga och mekanisk ringklocka.
  • Uppringande porttelefon
  • Passersystem med tagg
  • Inglasade balkonger
  • Uteplatser för lägenheter i bottenplan