Här publiceras nyheter och aktuella händelser från Grästorps kommun.

• Räddningstjänsten Skaraborg söker räddningstjänstpersonal i beredskap

Just nu söker räddningsjänsten räddningstjänstpersonal i beredskap, brandskyddskontrollanter och enhetschefer.

• Grästorpskalaset 7 sept

Välkommen på en dag full av aktiviteter för både stora och små med det traditionsenliga folkhälsoloppet, musikunderhållning, dansföreställning, hunduppvisning, karneval, god mat och mycket mer.

• ÖP2045 är antagen

På måndagens sammanträde antog kommunfullmäktige den nya översiktsplanen för Grästorps kommun, ÖP2045. Översiktsplanen är grundläggande för kommunens verksamhet. Den ska avspegla den politiska uppfattningen om hur mark- och vattenområden ska användas, samt hur den byggda miljön ska utvecklas, användas och bevaras.

• Eveline Karlsson blir ny samhällsbyggnadschef i Grästorp

Den 1 oktober välkomnar vi Eveline Karlsson som ny chef för samhällsbyggnadsverksamheten i Grästorps kommun.

• Totalförsvarsdagen 2024

Under torsdagen genomförde Essunga, Grästorp, Lidköping och Vara kommuner en totalförsvarsövning tillsammans med Polismyndigheten, Länsstyrelsen i Västra Götaland, Räddningstjänsten Skaraborg, Västra Götalandsregionen och Militärregion väst.

• Öppettider ÅVC midsommarveckan

Torsdag den 20 juni har återvinningscentralen i Forshall öppet kl 8-12. På midsommarafton är återvinningscentralen stängd.

• Sommartider medborgarkontoret

Mellan den 24 juni - 9 augusti har medborgarkontoret öppet måndag - fredag mellan kl. 9-12. Välkomna!

• Sommaröppettider på Lunnevibadet

Under sommarveckorna har Lunnevibadet andra öppettider. Välkomna in på ett dopp!

• Sophämtning midsommarveckan

Om du har ordinarie tömning vecka 25, midsommarveckan, ska du ställa ut dina kärl en dag tidigare än vanligt och låt stå tills dess att kärlen är tömda.

• Årets pristagare

Vid nationaldagsfirandet i Konserthuset delades pris ut till årets kulturpris och årets ungdomsledarpris.

• Livesänt kommunfullmäktige

Kommunfullmäktiges sammanträde den 17 juni livesänds. På agendan står bland annat antagande av översiktsplanen, ÖP 2045.

• Handläggning färdtjänst

Under sommaren kan handläggningen av färdtjänstsärenden ta längre tid än vanligt. Skicka därför in din ansökan och dina handlingar i god tid.

• Nominera till årets grästorpare

Förra året var det Nils Edvardsson som utsågs till årets grästorpare. Nu finns möjligheten att nominera till årets grästorpare 2024!

• Onsdagsräkning

På onsdagen efter valdagen räknar valnämnden de röster som inte hann fram till vallokalerna under valdagen. Denna räkning heter valnämndens preliminära rösträkning men kallas också för uppsamlingsräkningen eller onsdagsräkningen.

• Senior Sport School

Vill du vara med på ett ”hälsoäventyr”? Känner du att du vill komma ut och röra på dig lite och knyta kontakter? Då är du välkommen att delta i Senior Sport School som startar hösten 2024.

• ungdomar hoppar upp i luften

Go Active Grästorp

Sommarlovslediga barn och unga är välkomna att delta på aktivitetsveckan Go Active som erbjuder massor av roliga aktiviteter, upplevelser och äventyr mellan den 16 juni - 20 juni i Grästorp.

• Nationaldagsfirande 6 juni

Välkommen att fira Sveriges nationaldag den 6 juni i Grästorp där det kommer bjudas på ett härligt firande med musik, gemenskap och glädje!

• Bostadskö till trygghetslägenheter på Lärkfalken

Nu finns möjligheten att ställa sig i bostadskö för trygghetslägenheter på Lärkfalken 9! Lägenheterna beräknas vara inflyttningsklara i december 2025, men redan den 10 juni öppnas e-tjänsten för anmälan till bostadskön.

• Ny rektor för Lunneviskolan F-3

Lagom till det nya läsåret börjar Christina Sikström som ny rektor för Lunneviskolan F-3 i Grästorp.

• Förstörda bänkar

Under senaste tiden har det hänt upprepade gånger att saker förstörts eller slagits sönder, både på förskolan Äventyret, i Lilla Bergaparken och nu våra regnbågsfärgade bänkar som ställdes ut i samband med 17 maj, internationella dagen mot homo-, bi-, och transfobi.

• Rapport från kommunstyrelsens sammanträde den 29 maj

Den 29 maj hade kommunstyrelsen strategidag, pratade planprogram, lokalförsörjningsplaner och driftformer.