- Du är här:
- Startsida
- Barn och utbildning
- Grundskola
- Nya Centralskolan 4-9
- Frågor och svar om Nya Centralskolan
Kontakt
Rektor Nya Centralskolan 4-9- Ylva Andreasson
- Telefon: 0514-580 50
Studie- och yrkesvägledare- Åsa Malmgren
- Telefon: 0514-580 72
Administratör- Britt Andersson
- Telefon: 0514-582 93
NYA14- Telefon: 0514-581 59
NYA13- Telefon: 0514-581 08
NYA12- Telefon: 0514-580 76
Arbetslag 1 åk 7-9- Telefon: 0514-580 09
Arbetslag 2 åk 7-9- Telefon: 0514-580 68
Frågor och svar om Nya Centralskolan
På Nya Centralskolan och i bildningsverksamheten pågår ett utvecklingsarbete efter en granskning av Skolinspektionen. På den här sidan kan du hitta frågor och svar om det arbetet och om hur vi jobbar för att göra en bra skola ännu bättre!
Frågor och svar
Frågorna är en sammanställning av frågor som ställdes inför och under medborgardialogen om bildningsverksamheten den 17 februari.
Texten uppdateras löpande allt efter hur arbetet fortskrider.
Skolinspektionens rapport och åtgärder
Vad har Skolinspektionen uppmärksammat i sin rapport om Nya Centralskolan?
Bristerna som Skolinspektionen uppmärksammat rör dokumentation och uppföljning kring särskilt stöd, upprepad frånvaro samt utredning vid kränkande behandling.
Hur åtgärdas det som Skolinspektionen uppmärksammat?
Vi åtgärdar genom att vidareutbilda personalen, och genom att förbättra och utvecklar våra planer, rutiner och mallar för anmälan och uppföljning av särskilt stöd, upprepad frånvaro samt utredning vid kränkande behandling.
Vi har också förstärkt elevhälsan med ytterligare en specialpedagog och en speciallärare.
Trygghetsteamet har utökats samt fått mer tid för sitt arbete, och har genomfört klassbesök.
Nulägesanalys
För att komma till rätta med orsakerna har vi samarbetat med Sveriges Lärare. Tillsammans med facklig representant har vi tagit fram en nulägesanalys där vi identifierat ett antal punkter utifrån personalens upplevelser som vi arbetar med:
- En otydlighet i organisationen med rektor/tf bildningschef
- Åtgärdad då rektor för Nya Centralskolan är tillsatt och tf bildningschef nu är bildningschef på heltid.
- Elevhälsoorganisationen har inte räckt till, och det har funnits olika förväntansbilder på elevhälsans uppdrag.
- Åtgärd påbörjad, vi har rekryterat en specialpedagog och är i rekryteringsprocess med en speciallärare.
- Lärare som inte känner att de fått tillräckligt stöd i sitt arbete med särskilt stöd till elever.
- Åtgärdad genom att biträdande rektor har stöttat lärare i arbetet med särskilt stöd. Rekrytering av specialpedagog och speciallärare. Planering med att införa Skolsocialt team med förväntad start höstterminen 2025.
- En känsla av att uppdraget som lärare kommer sist, då det är så mycket annat som hela tiden går före.
- Åtgärd påbörjad genom utökad elevhälsa som ökar stödet till lärare i frågor kring särskilt stöd, frånvaro och kränkande behandling.
- Bristande förtroende för ledningen, inte tillräcklig transparens i arbete och rekryteringar.
- Åtgärd påbörjad med bland annat en medborgardialog den 17 februari.
Hur arbetar vi i övrigt med de identifierade punkterna?
Vi har tagit fram en handlingsplan tillsammans med Sveriges Lärare. En styrgrupp överser och utvärderar arbetet med punkterna från handlingsplanen. Elevrådet är referensgrupp, och referensgrupp för vårdnadshavare kommer att tillsättas när styrgruppen påbörjat sitt arbete.
Hur följs arbetet upp politiskt?
Ärendet följs i bildningsutvecklingsutskottet, i kommunstyrelsens arbetsutskott och i kommunstyrelsen.
Varifrån tas resurserna för att tillsätta mer personal på elevhälsan?
De pengarna tas ur budgeten för den dagliga driften i kommunen, där förvaltningen har ansvar för att fördela resurserna verksamheterna emellan.
Vi har hela tiden en tät dialog mellan politik och förvaltning gällande behov och resurser i våra verksamheter.
Transparens och kommunikation
Hur arbetar bildningsverksamheten för att förbättra transparens och kommunikation?
Skolan ska ha mer transparent kommunikation om åtgärder och vad som händer generellt på skolan gentemot vårdnadshavare, både via skolans vårdnadshavarapp Edlevo och via kommunens övriga kanaler.
Hur hanteras klagomål mot rektor, bildningschef och kommundirektör?
Inkomna klagomål och synpunkter hanteras enligt kommunens ordinarie rutiner och handläggs på den nivå som har ansvar för det klagomålet gäller. Ärendet om Skolinspektionens granskning på Nya Centralskolan redogörs kontinuerligt för både kommunstyrelsen och bildningsutvecklingsutskottet.
Hur arbetar skolan utifrån skolenkäten?
Vi arbetar utifrån ständiga förbättringar. Skolenkäten är ett viktigt verktyg, där vi får indikation på förbättringsområden. Arbetet sker tillsammans med vårdnadshavare, elever och personal. Vi gör dessutom egna enkäter som utgår ifrån Skolinspektionens enkäter för att förbättra oss.
Hur arbetar skolan för att bygga förtroende hos elever och hos vårdnadshavare?
Vi använder oss bland annat av Trygghetsteamet och av elevrådet, där rektor sitter med varje månad. En av våra åtgärder är också att vara mer transparenta i vår kommunikation.
Är Grästorps förtroendevalda ute på skolorna och pratar med eleverna i deras vardag?
Bildningsutvecklingsutskottet besöker verksamheterna kontinuerligt, men vi vill givetvis vara ute ännu mer och besöka barn och elever. Det är för dem vi arbetar.
Elevernas hälsa och välmående
Togs inte problemen på allvar innan Skolinspektionens tillsyn?
Skolan tar alla synpunkter och klagomål på allvar och ser det som ett misslyckande att vårdnadshavare och elever anser att de inte fått tillräckligt med stöd eller uppföljning i sina ärenden.
Inom ramen för skolans systematiska kvalitetsarbete sker ständiga förbättringar av skolans genomförande av uppdraget. Som en del i detta ingår ett löpande arbete med bland annat frånvaro, kränkande behandling och utredningar om särskilt stöd för elever med behov av detta.
Skolinspektionens tillsyn visade på behovet av att ytterligare förbättra rutiner för dokumentation och uppföljning kring särskilt stöd, frånvaro och kränkande behandling, och att de interna strukturerna och rutinerna behöver stärkas. Detta arbete har vi påbörjat, med stöd av bildningsverksamhetens ledningsgrupp.
Vad är rutinen för personal som brister i sitt uppdrag, finns det en konsekvenstrappa likt den för elever?
Brister man i sitt yrkesutövande finns det tydliga rutiner för detta, där exempelvis chef och ibland även HR kopplas in.
Hur fungerar systemet där ni anmäler och dokumenterar frånvaro och kränkande behandling? Tycker lärarna att det är ett bra system, eller är det tidskrävande?
DF respons är ett bra system som stöttar oss i rutiner med kränkande behandling och frånvaro. Lagstiftningen är gjord så att det är på misstanken om kränkande behandling som anmälan ska göras, och då kan det i perioder bli mycket administration. Det finns möjlighet till stöd och stöttning om man tycker systemet är krångligt.
Hur mycket tid arbetar lärarna med eleverna av de 45 timmarna de jobbar i veckan?
Det är lite olika beroende på om man har mentorstid, men måttet för undervisningstid är 18 timmar i veckan. Lärarna är väldigt engagerade i sina elever.
Hur utökas elevhälsan?
Vi har anställt ytterligare en specialpedagog och rekrytering pågår för en speciallärare.
Vilka kompetenser finns i elevhälsan?
Inom elevhälsan finns kurator, psykolog, skolsköterskor, specialpedagoger och skolläkare.
Kommer man rekrytera andra professioner, till exempel socionom?
Utifrån Skolinspektionens granskning såg vi att vi behövde förstärkning av just specialpedagog och speciallärare, men i och med att vi nu ser på möjligheten att starta upp skolsocialt team så kan det absolut bli en fråga.
Skulle inte elevhälsan ha utökats ändå i och med statsbidraget för just detta ändamål?
Jo, men detta är en mycket större satsning än vad statsbidraget medger.
Vad är ett Skolsocialt team?
Skolsociala team består av medledare från både bildningsverksamheten och från social verksamhet som jobbar tillsammans med elever med mycket frånvaro, psykisk ohälsa med mera. Samverkan mellan skola och socialtjänst bidra till trygghet, ökad närvaro och att elever med en ogynnsam utveckling får stöd i ett tidigt skede.
Har lärarna fått de resurser de behöver för att kunna arbeta med en utökad dokumentation?
Ja, de har fått utökad tid för det under den här terminen och vi fortsätter att jobba förebyggande. Det blir också stöd i form av stöttning av olika team och elevhälsan.
Hur arbetar skolan med psykisk hälsa och suicidprevention? Forskning visar en större risk för psykisk ohälsa för de som inte går ut med godkända betyg i årskurs 9.
Det finns en kommunövergripande plan för suicidprevention. Vi deltar bland annat i psykisk hälsa-veckan och jobbar med tallriksmodellen för mental hälsa och arbetar för att fånga upp tidiga signaler.
Vi har högre andel elever som går ut med godkända betyg i alla ämnen i årskurs nio än riksgenomsnittet, men arbetar givetvis för att alla ska gå ut med godkända betyg.
Vilka åtgärder angående särskilt stöd sker i tidig ålder, redan i förskolan, för att förhindra att eleverna inte får problem högre upp i åldrarna?
Vi har ett pågående arbete med att ta fram läs-och skrivplan samt plan för utvecklande av matematikkunskaper för förskola till årskurs 9. Genom kartläggningsmaterial sätter vi på ett systematiskt sätt in tidiga insatser individ- och gruppnivå. Utökade resurser till elevhälsa i form av specialpedagog och speciallärare innebär är en positiv förstärkning för hela elevhälsoarbetet vilket innebär att det även bidrar till stöd för barn och elever i tidig ålder.
Kan ni förklara mer om HLT och hur arbetet kring det går till? Hur kan insatserna se ut i praktiken?
HLT (hälsa, lärande, trygghet) är ett samarbete med skola, socialtjänst och hälso-sjukvård, där man kan lyfta avidentifierade ärenden. Ibland tar man fram en samordnad individuell plan, ibland gör man insatser ihop, som att man till exempel erbjuder socialtjänstens utbildningar.
Har ni planerat eller påbörjat att ge utbildning eller stöd till lärare angående elever med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)?
Vi kompetensutvecklar för elever som behöver särskilda stödinsatser. Även våra specialpedagoger har kompetens att handleda och vidareutbilda lärare och övrig personal på skolan.
Om mitt barn kränker något annat barn och en anmälan om kränkande behandling görs, får jag som vårdnadshavare information då?
Ja. Vårt system för anmälan och utredning om kränkande behandling stödjer att kontakt med vårdnadshavare ska ske.
Hur ställer ni er till sociala medier under lektionstid? Kan man använda dem på?
I årskurs 4–6 samlas telefoner in under dagen, i årskurs 7–9 samlas mobiler in under lektionstid. Sociala medier påverkar alltmer och vi ser att det är svårt för elever att lägga bort telefonen och att det blir ett störningsmoment under dagen. Bildningsverksamheten för diskussioner om mobilfri skola, men detta måste förankras både hos vårdnadshavare och hos elever först, innan en plan kan göras.
Kan skolan spärra olämpliga sidor eller sökord på skoldatorerna?
På skoldatorerna har vi möjlighet att stänga ner appar och olämpliga sidor, ett arbete som vi gör gemensamt med vår it-drift Göliska IT och med våra samarbetskommuner i Västra Skaraborg.
Tillsammansarbetet - barn är allas ansvar
Vad säger lärarna och rektorerna om de hemringningar som görs angående elevers frånvaro eller uppförande? Får de respons från vårdnadshavarna?
Generellt har vi ett gott samarbete med föräldrar, och för med mesta märker vi skillnad efter möten eller samtal.
Hela civilsamhället behöver arbeta tillsammans för våra barn och unga. Vilka organisationer samarbetar skolan med?
Vi samarbetar med föreningar, näringsliv, ungdomsverksamheten, kyrkan, ungdomsmottagningen, primärvård, socialtjänst och polis men vill hela tiden utöka vår samverkan.
Vad kan vi vuxna ute i civilsamhället göra för att skolan och Grästorps samhälle i stort ska bli en så trygg plats som möjligt för barn, ungdomar och alla dess invånare?
Ja, kränkande språkbruk är inte bara ett problem i skolan. Det är ett samhällsproblem och handlar om attityder. Här behöver hela samhället med skola, familjer, föreningsliv och vänner emellan hjälpas åt för att vi tillsammans ska kunna möta de problem och utmaningar som finns.
Rekrytering och ledning
Hur gick rekryteringen av bildningschef till, var den opartisk?
Ja, den var opartisk. Rekrytering av bildningschef genomfördes enligt den rekryteringsprocess som är fastställd för Grästorps kommun. Tjänsten lades ut externt via kommunens rekryteringsverktyg och i ordinarie kanaler, och sedan följde urval och intervjuer enligt rutin. I rekryteringsprocessen för chefer medverkar representanter från fackliga organisationer, verksamhetens organisation, politisk organisation samt anställande chef med stöd av HR med i processen. Samtliga representanter var överens om vem som var mest kvalificerad och bäst lämpad i rollen som bildningschef.
Finns det en kompisrelation mellan kommundirektör och bildningschef?
Nej, det finns det inte. Det finns endast en arbetsrelaterad relation som chef och medarbetare i Grästorp och som tidigare kollegor i en annan kommun för cirka tio år sedan.
Har det förekommit jäv i rekryteringen av bildningschef?
Nej, det har det inte. Vår kommunjurist har gått igenom handläggningen och kommit fram till att rekryteringen skett utan att jäv föreligger och ser inte att några felaktigheter har begåtts som föranleder ytterligare agerande från kommunens sida.
Varför tas ärendet om att utse skolchef enligt skollagen upp en andra gång?
Vid genomgång av beredningen av beslutet om att utse skolchef enligt skollagen (2010:800) 2 kap 8a § kan det inte uteslutas att en jävsituation har uppstått. Beslutet kommer därför att tas om i laga ordning.
Har det gjorts en medarbetarundersökning bland lärare och personal på skolan där de fått svara på frågan om de fortfarande har förtroende för ledningen?
Vi kommer göra en fördjupad enkät angående organisatorisk och social arbetsmiljö för att fördjupa oss i den frågan.
Upplever ni i ledande position att det finns en tystnadskultur inom skolledningen och kommunen?
Vi har tagit fram en nulägesbild utifrån samtal med Sveriges Lärare där inget om tystnadskultur framkommer, däremot att man önskar ökad kommunikation och transparens.
Är det många elever som byter skola från Grästorp?
Nej. Vissa elever väljer annan kommun än Grästorp, och vissa elever från andra kommuner väljer att studera i Grästorp. Vi har inte sett någon anmärkningsvärd förändring.
Hur kan du följa oss och vårt arbete?
Vårdnadshavare med barn på skolorna i Grästorp har sin viktigaste informationskanal i vårdnadshavarappen Edlevo. Där kan man ha direktkontakt med mentor och andra som arbetar inom bildningsverksamheten.
På kommunens hemsida publicerar vi nyheter och uppdateringar som är intressanta för övriga kommuninvånare.
Vill du ha en inblick i det dagliga arbetet på våra skolor? Då kan du följa oss på Instagram: