Dela sidan på sociala medier

Artikeln publicerades 12 februari 2025

Yrkestema engagerar barnen på Lunneviskolans fritids

I bild: Fysioterapeuterna Karin och Sara från rehabteamet visar upp sitt yrke för en grupp elever från Lunneviskolans fritidshem

Genom yrkestema på Lunneviskolans fritidshem får barnen lära sig om olika jobb och deras betydelse i samhället. Genom en blandning av studiebesök, lekfulla aktiviteter och digitala verktyg skapas en varierad och engagerande miljö som uppmuntrar kreativitet, samarbete och nyfikenhet.

Under höst- och vintermånaderna när vädret är tråkigt och dagarna fort blir mörka, passar Lunneviskolans fritidshem på att arbeta med yrkestema. Detta är det andra året som de arbetat utifrån detta upplägg och syftet är att väcka barnens nyfikenhet för olika jobb och ge dem en förståelse för hur dessa bidrar till samhället.

– Vi ville skapa möjligheter för barnen att upptäcka vilka yrken som finns i Grästorp och vad de innebär. Närheten till företag, föreningar och andra verksamheter gör det enkelt att ordna studiebesök där barnen får träffa yrkesverksamma och ställa frågor, säger William Thilén, fritidlärare på Lunneviskolan.

För att alla barn ska få möjlighet att delta delas aktiviteterna upp i mindre grupper. Medan en grupp gör studiebesök arbetar de andra på fritids med temat genom aktiviteter som att leka matbutik med låtsaspengar eller bygga miljöer i spelet Minecraft. Att få jobba med temat på olika vis gör också att barnen kan utforska sina intressen på ett sätt som passar dem bäst, samtidigt som de får vara kreativa och ha roligt.

Till vänster i bild: William Thilén, fritidlärare

Minecraft som ett pedagogiskt verktyg

I Williams klassrum har spelet Minecraft blivit ett uppskattat inslag under eftermiddagarna, och är både ett kreativt och pedagogiskt verktyg. I en specialdesignad värld som William skapat, bygger barnen tillsammans miljöer som är kopplade till veckans yrke. Under 45-minuterspassen, som barnen kan vara med på en gång i veckan, får de diskutera sina idéer, hjälpas åt att bygga men också träna på konflikthantering och problemlösning. Om någon råkar förstöra något i spelet får barnen lösa situationen genom att prata ut och komma överens, eftersom de sitter bredvid varandra i klassrummet. Det skapar en koppling mellan den digitala och den fysiska världen vilket William tycker är väldigt positivt då barnen får möjlighet att öva på hur vi bör bete oss och bemöta varandra online.

Williams engagemang för att använda Minecraft i undervisningen kommer från ett personligt intresse för spelet och en insikt om dess pedagogiska fördelar.

– Jag såg potentialen i Minecraft som ett verktyg. Barnen får ut otroligt mycket av den här stunden. De övar på att lyssna på varandra, samarbeta och tänka kreativt samtidigt som de har roligt. Det är så kul att få se vad barnen kan hitta på och hur mycket de plockar upp från studiebesöken, berättar William.