- Du är här:
- Startsida
Artikeln publicerades 2 februari 2024
Tidig vattenvana i Grästorps förskoleklasser
I veckan har terminens simundervisning dragit igång för eleverna i förskoleklass. En gång i veckan går de den korta sträckan från skolan till Lunnevibadet, där de undervisas av badets simlärare - en viktig satsning som ger vattenvana och god simkunnighet när eleverna blir äldre.
"Första terminen så leker vi bara, det är avgörande för att få en bra vattenvana. Efter en termin med lek i bassängen så vågar nästan alla i hela årskursen doppa huvudet, det är otroligt vilka framsteg de gör", säger Janie Eriksson, verksamhetsledare och simlärare på Lunnevibadet.
Sofia Hammar, simlärare håller med. "Efter en termin är vattenvanan på plats, och då kan vi börja utforska simningen, prata och öva arm- och bentag och flytta oss till den stora bassängen. Många av eleverna har redan börjat simma, de leker fram simningen under första terminen."
Satsningen på mer bad i förskoleklass startade för fem år sedan, då med pengar från Socialstyrelsen. Efter det har kommunens verksamheter fortsatt arbetet i egen regi. Bildningsverksamheten planerar all simundervisning tillsammans med simlärarna på badet, och avsätter personal som går med eleverna till badhuset.
Det finns många fördelar med att barn och elever får gå till badhuset ofta. Förutom simkunnighet och vattenvana blir barnen mer självständiga: innan och efter badet byter man om och duschar och packar ihop sina saker.
Det är också en likvärdighetsfråga.
"Det kan handla om att man inte har råd att köpa simundervisning. Många av eleverna i förskoleklass har inte varit på badhuset förut. När vi börjar tidigt får eleverna vattenvana och också en respekt för vattnet, i tillägg till att de lär sig simma och når målen för simkunnighet i läroplanen tidigt. Så det är egentligen bara fördelar," säger Anette Nilsson, rektor för årskurs F-3 och för förskolan Ambjörnsgården i Grästorp.
På fritidshemmet anordnas aktiviteter efter skolan och på lov, och även där utnyttjar man närheten till Lunnevibadet flitigt. Barnen och eleverna tycker det är roligt att gå och bada, och de har god kännedom om hur allt fungerar på badet.
Mona Wesslén Almqvist är chef för kultur och fritid i Grästorp, och tycker att det är positivt med samarbetet och att kompetensen hos simlärarna utnyttjas: "Det är också ett stort värde i att barnen känner personalen på badet när de kommer på fritiden, och givetvis vice versa, det handlar mycket om relationsbyggande och om tillit. Det här är verkligen ett kvitto på ett väldigt bra samarbete."
Övriga årskurser i Grästorps skola får också simundervisning på Lunnevibadet enligt läroplanen. Målet för årskurs 3 är att kunna simma 50 meter, något som 93% av eleverna i Grästorps årskurs 3 klarar.